ציפרלקס תופעות לוואי

 ציפרלקס (Cipralex) נקראת גם (לקספרו, Lexapro) הוא השם המסחרי של הסם הפסיכיאטרי אסציטאלופרם (Escitalopram). זהו סם נוגד דיכאון ששייך למשפחת תרופות שנקראת SSRI. משפחת התרופות משפיעה על סרוטונין, חומר שקיים במוח ותפקידו לקשר בין תאי העצב באיזורים שונים במוח. במהלך השנים מתחזקת ההנחה שיש קשר בין דיכאון וחרדה לבין הפרעות במערכת הפועלת עם סרוטונין. הציפרלקס והתרופות האחרות ממשפחת ה SSRI מעלה את כמות הסרוטונין באזורים מסויימים וכך משפיעה על החרדה והדיכאון. בין התרופות המוכרות במשפחה הזו אפשר למצוא גם את פרוזאק, סרוקסט, לוסטרל, פבוקסיל ואף שמות ישראליים יותר כמו רסיטל, סרנדה ופלוטין.

ציפרלקס -  (Escitalopram) - תופעות לוואי
ציפרלקס -  (Escitalopram) - תופעות לוואי

 מידע מעלון לצרכן של ציפרלקס

תופעות הלוואי השכיחות של ציפרלקס Escitalopram מאתר TVMED

ציפרלקס נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים. במחקרים אלה, נבדקו תופעות לוואי המתרחשות בקבוצה של אנשים שנטלו את התרופה ותועדו בהשוואה לקבוצה אחרת שלא נטלו את התרופה. בדרך זו, נמצאו מהן מתופעות הלוואי, שכיחותם ביחס לקבוצה שלא לקחה את התרופה.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של ציפרלקס escitalopram כוללות:

* כאב ראש - עד 24 אחוזים של אנשים
* בחילה - עד 18 אחוזים של אנשים
* בעיות שפיכה - עד 14 אחוזים של אנשים
* עייפות קיצונית - עד 13 אחוזים של אנשים
* נדודי שינה - עד 12 אחוזים של אנשים
* יובש בפה - עד 9 אחוזים של אנשים
* עייפות - עד 8 אחוזים של אנשים
* הזעה מוגברת - עד 8 אחוזים של אנשים
* שלשול - עד 8 אחוזים של אנשים
* ירידה בחשק המיני - עד 7 אחוזים של אנשים
* בעיות אורגזמה - עד 6 אחוזים של אנשים
* עצירות - עד 6 אחוזים של אנשים
* סחרחורת - עד 5 אחוזים של אנשים.

תופעות לוואי נפוצות אחרות של ציפרלקס escitalopram המתרחשות בין 1 עד 5 אחוזים כוללות אך אינן מוגבלות ל:

* קלקול קבה (dyspepsia)
* ירידה בתיאבון
* צריבה או עקצוץ
* הקאות
* סיוטים
* משקל מוגבר
* אין אונות, אימפוטנציה

ישנם מספר תופעות לוואי פחות נפוצות, אך חמורות יותר. יש לדווח לרופא המטפל. אלה כוללות, אך אינן מוגבלות ל:

* מחשבות או התנהגות אובדנית
* חרדה, עצבנות, או התקפי פאניקה
* עוינות או תוקפנות
* עיסוק בפעילות יוצאת דופן או מסוכנת
* אי שקט או חוסר יכולת לשבת בשקט
* התעלות אקסטרים, או עליות ומורדות במצב הרוח, מתחושה של אושר שעשוי לעבור לדיכאון
* שינויים יוצאי דופן אחרים בהתנהגות
* סימנים של תסמונת סרוטונין, כגון:
  • בלבול או שינויים נפשיים אחרים
  • קצב לב מהיר
  • בחילה, הקאות או שלשולים
  • הזיות
  • שינויים בלחץ הדם
  • קצב לב לא סדיר
  • טיקים
  • חום, הזעה, רעד
  • אי יציבות
  • תרדמת
* דפיקות בחזה
* קשיים בשינה
* סימנים של תגובה אלרגית, כולל פריחה, גרד, נפיחות לא מוסברת, צפצופים, או קשיי נשימה או בליעה.

תופעות לוואי נדירות מתרחשות פחות מאחוז 1 של אנשים. קשה לדעת בבירור אם תופעות הלוואי הללו הם בגלל התרופה. חלק מאותם תופעות לוואי נדירה של ציפרלקס escitalopram כוללים אך אינם מוגבלים ל:

* יציבות (רטט)
* אנמיה
* אף מדמם
* הרזיה
* טחורים
* כאבי שרירים או כאבים בעצמות
* בעיות בכבד
* מאניה או היפומאניה
* מפחית בנתרן בדם (hyponatremia)
* אסטמה
* רמת הסוכר בדם גבוהה (היפרגליקמיה)
* נשירת שיער

אמצעי זהירות ואזהרות שיש להיות מודע עם ציפרלקס escitalopram כוללים:

* תרופות נוגדות דיכאון (כולל ציפרלקס) עלולות להעלות את הסיכון של ומחשבות אובדניות או התנהגות אובדנית אצל ילדים, נוער, ומבוגרים. לכן, אם מבחינים בשינויים כלשהם תסמינים או תסמינים חדשים תוך נטילת ציפרלקס escitalopram, יש לדבר עם ספק שירותי בריאות באופן מיידי. חלק מהתופעות הללו עשויים לכלול חרדה, עוינות, עצבנות, חרדה, אי שקט, הזיות, היפראקטיביות קיצונית, ומחשבות אובדניות או התנהגות אובדנית.

* לפני קביעת ציפרלקס escitalopram עבור דיכאון, הרופא המטפל צריך לוודא כי אין למטופל הפרעה דו קוטבית (במקום דיכאון). לפעמים הסימפטומים של הפרעת דיכאון ודו קוטבית מאוד דומים, וציפרלקס escitalopram עלול לגרום לבעיות אצל אנשים עם הפרעה דו קוטבית.

* תרופות נוגדות דיכאון עלולות לגרום לקבוצה של סימפטומים מסוכנים המכונה תסמונת סרוטונין. נטילת ציפרלקס escitalopram עם תרופות אחרות שעלולות להשפיע על הסרוטונין יכול להגדיל את הסיכון הזה. אלה כוללות תרופות אחרות נוגדות דיכאון אחרות, טריפטאנים (תרופות למיגרנה), ותרופות נוספות. יש ליצור קשר עם הרופא המטפל באופן מיידי אם יש תסמינים אפשריים של תסמונת סרוטונין, לרבות:
  • בלבול
  • הזיות - לראות או לשמוע דברים שהם לא באמת שם
  • דופק מהיר (טכיקרדיה)
  • הרגשת חולשה
  • קדחת
  • הזעה מוגברת
  • עוויתות שריר
  • קושי בהליכה
  • שלשול.
* אם יש הפרעת התקפים, קיימת אפשרות כי נטילת ציפרלקס escitalopram עלולה לגרום להתקפים. יש לשוחח עם הרופא המטפל אם יש התקפים.

* יש לידע את הרופא המטפל על אלרגיות כלשהן.
* תסמיני גמילה - אם מפסיקים ליטול ציפרלקס escitalopram, יש להיות בפיקוח רפואי מקצועי על תסמיני הגמילה של ציפרלקס escitalopram. אם מפתחים סימפטומי גמילה של ציפרלקס escitalopram, כגון עצבנות, חרדה, בלבול, כאבי ראש, עייפות, או נדודי שינה, הרופא המטפל עשוי להאט את קצב הפסקת נטילת ציפרלקס escitalopram
ראר
* ציפרלקס עלול לגרום לדימום בקיבה או במעיים. סיכון זה גדל אלה גם שנטלו אספירין או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות. תסמינים של דימום במערכת העיכול עלולים לכלול:
  • דם בצואה
  • דם אדום בהיר בקיא
אם אתה נתקל כל התופעות הללו, קרא לספק שירותי בריאות שלך.

* אם אתה מבוגר או לוקח חומר משתן, ציפרלקס עלול לגרום לרמות מלח נמוכות בדם (hyponatremia). זו תופעת לוואי בדרך כלל שוככת כאשר חדלים ליטול ציפרלקס

* ציפרלקס עלולה להשפיע על היכולת שלך לבצע משימות מורכבות הדורשות מיומנויות מוטוריות. לכן, מומלץ לקחת קצת זמן כדי להכיר כיצד ציפרלקס משפיע עליך קודם עושה כל פעילויות הדורשות ריכוז מנטלי או מוטורי (כגון נסיעה במכונית או הפעלת מכונות).

* ציפרלקס עלול לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות.

* ציפרלקס נחשבת תרופה הריון בקטגוריה C. פירוש הדבר כי ציפרלקס אינו בטוח לשימוש במהלך ההריון. לפני נטילת ציפרלקס יש לדבר עם הרופא המטפל לגבי הסיכונים והיתרונות לשימוש בציפרלקס במהלך ההיריון.

* ציפרלקס עובר דרך חלב האם. לכן, אם את מניקה או מתכננת להתחיל להיניק, להיות בטוח לדבר עם ספק שירותי בריאות שלך אודות השימוש בציפראלקס.

* אם אתם מעל גיל 65, ספקית שירותי הבריאות שלך צריך לבצע התאמות מינון בזהירות.

מידע מעלון לצרכן של ציפרלקס 

מחשבות אובדניות

תרופות נוגדות דכאון וחרדה, מעלות את הסיכון להתנהגות ומחשבות אובדניות בילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים עד גיל 25 .
עם תחילת הטיפול בתרופה, על המטופלים בכל הגילאים וקרוביהם, לעקוב אחר שינויים התנהגותיים כגון : החמרת הדיכאון , מחשבות אובדניות , תוקפנות וכדומה .
במידה וחלים שינויים כגון אלה, יש לפנות מיד לרופא.

ילדים ומתבגרים

ציפרלקס אינה מיועדת בדרך כלל לשימוש בילדים ומתבגרים מתחת לגיל 18 .
במטופלים מתחת לגיל 18 אשר לקחו תרופות מקבוצה זו, קיים סיכון מוגבר לתופעות לוואי כגון ניסיונות  התאבדות,מחשבות אובדניות ועוינות (במיוחד תוקפנות, התנהגות מרדנית וזעם). למרות זאת הרופא שלך יכול לרשום תרופה זו למטופלים מתחת לגיל 18 אם הוא סבור שהדבר לטובתם.
אם הרופא רשם את התרופה למטופל מתחת לגיל 18 ואתה מעוניין לדון בכך פנה שנית לרופא. -
עליך לדווח לרופא שלך אם הופיעו חלק מתופעות הלוואי שפורטו או שהן הוחמרו, במטופלים מתחת לגיל 18 . כמו כן, טרם נבדקו ההשפעות רחוקות הטווח של ציפרלקס בקבוצת הגיל הזו, מבחינת גדילה, התבגרות והתפתחות קוגניטיבית התנהגותית.

הריון, הנקה ופוריות

אם הנך בהריון או מניקה, חושבת שהנך בהריון או מתכננת הריון, התייעצי הרופא או הרוקח לפני שאת משתמשת בתרופה זו. אל תשתמשי בציפרלקס אם הינך בהריון או מיניקה, אלא אם התייעצת עם הרופא שלך ודנת עמו בסיכון לעומת התועלת בלקיחת תרופה זו.
במידה ונטלת ציפרלקס במהלך 3 חודשים אחרונים של ההיריון, הסימנים הבאים עלולים להופיע בתינוק שייוולד:
בעיות בנשימה, עור כחול, פרכוסים, שינוי בטמפרטורת הגוף, בעיות בהאכלה, הקאות, רמת סוכר נמוכה בדם,
שרירים נוקשים או רפויים, רפלקסים מוגברים, רעד, קופצנות, רגיזות, תשישות, בכי בלתי פוסק ישנוניות, , קשיים בשינה. יש לפנות לרופא באופן מיידי אם תינוקך מראה סימנים אלו.
ודאי כי המיילדת ו/או הרופא יודעים כי את נוטלת ציפרלקס. כאשר נוטלים תרופות מסוג ציפרלקס בזמן הריון ובייחוד במהלך 3 חודשים אחרונים של ההיריון, עולה הסיכון להופעת מצב חמור בתינוקות הנקרא יתר לחץ דם ריאתי ממושך של הילוד (PPHN ), הגורם לתינוק לנשום מהר יותר ולהיראות כחול. תסמינים אלו מופיעים בדרך כלל במהלך 24 השעות הראשונות לאחר הלידה. במידה ותסמינים אלו מופיעים בתינוקך, עליך לפנות מיידית למיילדת ו/או לרופא.
במידה והשתמשת בציפרלקס במהלך ההיריון אין להפסיק נטילת ציפרלקס באופן פתאומי.
אסציטלופראם עשוי לעבור לחלב האם ולכן לא מומלץ להניק בעת השימוש בתרופה.
מחקרים בבעלי חיים הראו כי ציטלופראם, תרופה דומה לאסציטלופראם, מפחית את האיכות של הזרע. באופן
תיאורטי, הדבר עלול להשפיע על פוריות, אולם טרם נצפתה השפעה על פוריות באדם.

נהיגה ושימוש במכונות

מומלץ לא לנהוג ברכב או להפעיל מכונות מסוכנות, או לעסוק בכל פעילות המחייבת עירנות, עד שתדע כיצד ציפרלקס משפיעה עליך.
 

16 תגובות:

  1. שאלה לי אליכם ואשמח מאוד אם רופא יוכל לייעץ לי:
    - אדם נטל תרופות סרנדה 50 מ"ג במשך שנה . 2 כדורים ביום וכעת מרגיש שאין לו עוד צורך להמשיך עם הכדורים ומעוניין להפסיק . האם יוכל להפסיק את הכדורים ? באיזו הדרגתיות ,מהם השלבים בהפחתת הכדורים ? ניסיתי ליצור קשר עם הרופא הפסיכיאטר אך הוא בחו"ל אשמח לקבל מכם תשובה . בתודה מראש ...

    השבמחק
  2. סרנדה היא סרטראלין (שמות מסחריים: לוסטרל או סרנדה, זולופט) היא ממשפחת נוגדי הדיכאון מסוג SSRIs.

    במידה ורוצים להפסיק יש להיות במעקב אצל רופא. תשומת לבך כי רופאים פסיכיאטריים רגילים לא ימליצו לחדול ליטול כי מה שהם יודעים זה לרשום תרופות ואינם רוצים לאבד לקוחות. אולם כדאי להפסיק, גם אם יהיו תסמיני גמילה קשים.

    מחקרים הראו כי פלסיבו עדיף על תרופות אלו, וכי הליכה של חצי שעה שלש פעמים בשבוע עדיף ביותר

    לנוגדי דיכאון תופעות לוואי קשות.

    גמילה - תגובת נסיגה - אם חדלים ליטול זולופט (סרנדה) , יש להיות במעקב על ידי רופא מומחה עבור תסמיני הגמילה מזולופט. אם מתפתחים סימפטומים של נסיגה מזולופט, כגון עצבנות, חרדה, בלבול, כאבי ראש, עייפות, או נדודי שינה, הרופא המטפל עשוי להאט את הקצב שבו מפסיקים ליטול זולופט.

    השבמחק
  3. ציפרלקס. האם כדאי להתחיל עם התרופה הזאת? נירולוג שרשם לי את התרופה אחרי שסיפרתי לו שאני סובל מסחרחורות פטעומיות ולא מוסברות במקומות מאוכלסים רמז שאפשר להתמכר לסחרחורות או להתמכר לתחושה שהתרופה הזאת נותנת...

    השבמחק
    תשובות
    1. תלוי באיזה מצב אתה נמצא, אם זה מצב סביל אז תטפל בעצמך בצורה אלטרנטיבית, אך אם קשה לך מאד כדאי להתחיל לקחת אתה תרגיש מצויין ובמקביל תוכל לטפל בעצמך בנחת.

      מחק
    2. ומה עם תופעות לוואי, התמכרות, נזקים בלתי הפיכים למוח...

      מחק
  4. לא מומלץ לקחת את התרופה רוב התרופות גורמות לנזק ישיר בטווח הארוך למוח ולזיכרון ולכל המקומות שהם מגיעים אני מדבר על התרופות הפסיכיאטריות שנוטלים אותם לתקופה ארוכת שנים, ציפרלקס גם בטווח ארוך משפיעה על רמת ההורמונים בגוף ככה שתופעת לוואי נפוצה היא הגדלה שפירה של הערמונית ככה שהסיכון לא תמיד שווה את התועלת, אמנם התרופה עוזרת לדיכאון ולא כל כך לחרדות אבל מצליחה למקד את הבנאדם בפוקוס אם הוא צריך למשל להתרכז היא טובה מאוד אבל תופעות הלוואי והנזק לטווח הארוך לגוף לא שווה את זה צריך פשוט לחיות עם מחלת הנפש אין מה לעשות

    השבמחק
  5. לבן אדם הסובל מהתקפי חדרה ונטישה מומלץ לקחת על בסיס קבוע את התרופה ואין חשש לנזק מוחי?

    השבמחק
  6. פסיכיאטרים ממהרים לרשום תרופה נכון כי אין להם הרבה זמן וזה מה שהם יודעים
    לדעתי כל אדם צריך להרגיש עם עצמו מה טוב לו
    לפעמים יש לאדם בעיה קשה חרדה דיכאון קשה שמפריע לו ביום יום עכשיו מה יהיה ימשיך עם זה
    אז לא רק שהוא נפגע חברתית ומרגיש רע עם עצמו אלה גם בטווח הארוך יהיה לו נזק כי שהנפש לא בריאה {שזה גם חומרים מסויימים במוח לא מופרשים בצורה תיקנית} האדם ינזק לחץ דם גבוהה סוכרת הרבה מחלות יכולות לבוא ממתח נפשי ומפעילות לא תקינה של הגוף אז עם כדורים יכולים לגרום לרגיעה ולהעלמת תחושות רעות אז לפעמים עדיף תרופה ואין מה לעשות אפשר לחיות עם זה טוב מאוד ולשלב שיטות הרגעה נוספות נשימות שאיפות ועוד כל מיני שיטות שאני לא מכיר ובטח קיימות

    השבמחק
  7. שלום רב
    אבא שלי בן 87 וסובל מדכאון קל.רופאה גריאטרית שמבחינה בריאותית הוא בסדר גמור והדכאון נובע מהעובדה שהוא לבד בד"כ ,ובשל כך הוא חושב מחשבות לא טובות. התוצאה היא שהוא מאבד את הזכרון ואת כושר הדיבור. הוא נוטל אופטלגין נגד כאבים, לקסדין נגד עצירות, פמוטידין, ופוסיד.
    הרופאה המליצה על ציפרלקס ואמרה שתוך שבועיים הוא ירגיש טוב יותר.
    לאור תופעות הלוואי שהוצגו כאן, האם כדאי שהוא ייקח את הכדור הזה?

    תודה:מונס

    השבמחק
  8. הירידה ביכולות קוגנטיביות באה עם הגיל אך לא מן הנמנע שגם התרופות הרבות שהוא נוטל גורמות לכך.
    דוגמא לכך היא הסימבסטטין נגד כולסטרול עלול לגרום לבעיות זיכרון קשות: http://isra-health.blogspot.co.il/2013/07/blog-post_30.html
    אם הדיכאון הוא עקב כך שהוא לבד מומלץ למצוא לו מסגרת או חברה.
    הגריאטרית המליצה ציפרלקס כי זה מה שהיא יודעת, בבתי ספר לרפואה לא מלמדים שיטות תרפיה אלא רק תרופות.
    לציפרלקס תופעות לוואי קשות, וגם קשה להיגמל ממנו בהיותו סם פסיכיאטרי.

    השבמחק
  9. אני נהג מונית ובכל כמה זמן עושים לנו בדיקות ומבחנים בשביל להשאיר לנו את הרישיון רכב ציבורי
    אם אני ייקח ציפרלקס יקחו לי את הרישיון של המונית?

    השבמחק
    תשובות
    1. רישיון למונית מותנה בכישורים מוטוריים כגון ראיה, שמיעה, הליכה, וכישורים מנטליים כגון שפיות, יושר, לא נראה שנטילת ציפרלקס משפיעה, יחד עם זאת זה עלול להיות פתח לבדיקות נוספות, שאלות, זה לא עושה רושם חיובי.

      מחק
  10. מניסיוני האישי רופא משפחה כאשר ישבעיה התנהגותית או בעיה ללא פיתרון
    שולחים את הפצינט לפסיכיאטור כאשר ברור שרופא הפסיכיטור בוכרת תרופה מארסנל התרופות
    ואופך את החוךה במוקדם או במאוחר מסומם ובעיה הרפאוית לא פותרים כי לא ממש יועדים איך
    רק מתוספ מחלה חדשה ץחגבי קשישי למעשה מצביעה אל סיבות לדמנציה הקדצת הלצחיימר
    לדעתי הלא מקצעוית יש להוצי את הקשישים ממעגל הסמים .

    השבמחק
  11. כמה זמן יש תופעות הלוואי להפסקת ציםרלקס? ירדתי מ 20 מ"ג ל0 במשך חודש. עכשיו כמעט שבועיים אני בלי. מה שהכי קשה לי זה כאבי ראש וסחרחורות. היתר בסדר לי. אירי כמה זמן אפסיק עם התופעות האלה? לקחת 10 שנים ציפרלקס.

    השבמחק
  12. מה זה שייך לשאלה שלי

    השבמחק
  13. אמי נפטרה שבועיים לאחר שנטלה ציפרלקס בפעם הראשונה

    השבמחק