מחקר בדנמרק - סמים פסיכיאטריים, נוגדי דיכאון, חרדה, אנטי פסיכוטיים והפרעות קשב גורמים למומים מולדים

סמים פסיכיאטריים גורמים למומים מולדים. מדובר בסמים מכל הסוגים: נוגדי דיכאון כגון פרוזאק, ציפרלקס ועוד, נוגדי חרדה, אנטי פסיכוטיים כגון הלידול, ריספרדל, וסמים להפרעות קשב, ריטלין, קונצרטה.

תרגום המאמר Study Sees Association Between Ritalin, Other Psychotropic Drugs, and Birth Defects ,
NewsInferno יוני 2010

סמים פסיכוטרופיים, כולל ריטלין, פרוזאק אלידול, קשורים לעלייה בסיכון למומים מולדים, על פי החוקרים מאוניברסיטת קופנהגן של הפקולטה ללימודי רוקחות.

"מגוון רחב של תופעות לוואי חמורות כגון מומים מלידה, משקל לידה נמוך, לידה מוקדמת, התפתחות של תסמונת גמילת (התמכרות) היילודים, דווחו בילדים מתחת לגיל שנתיים, בגלל צריכת תרופות פסיכוטרופיות ע"י האם במהלך ההריון", אמרה החוקרת פרופסור ליסה אגרד מאוניברסיטת קופנהגן.

פרופ. אגרד ועמיתה, פרופסור אד הולם הנסרד, למדו את כל 4,500 תגובות שליליות של סמים בילדים בדוחות המוגשים לסוכנות התרופות הדנית במהלך תקופת המחקר כדי למצוא את אלה שהיו קשורים לסמים פסיכוטרופיים. מבין אלו, 429 תגובות נבעו מסמים המסווגים סמים פסיכיאטריים, 56 אחוזים מתוכם סווגו רציני (חמור).

מחצית התגובות לתרופות פסיכיאטריות התרחשו במתבגרים בין הגילאים 11 עד 17, ו- 45 אחוז מהם היו חמורים. 20 אחוז מהתגובות היו ילדים מתחת לגיל 2.

מבין תופעות לוואי בילדים מתחת 2, סביב 42 נמצא שהיו קשורים בסמים ממריצים , כגון ריטלין, קונצרטה, 31 אחוז עבור תרופות נוגדות דיכאון, כמו פרוזאק, ו- 24 אחוזים בתרופות אנטי פסיכוטיות, כגון אלידול.

בתגובות שהיו חמורות, או קטלניות, כך התגלה במחקר. המוות של תינוקות נגרם ממומים מולדים נדירים הקשורים לשימוש האימהי בתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI.

אמנם רק שבעה תגובות קשות לסמים קשים של פעוטות דווחו עקב שימוש של האם במהלך ההריון. החוקרים אמרו כי הם חושדים כי בעיות אחרות שנצפו בילדים, היו גם עקב שימוש אמותיהם בתרופות פסיכוטרופיות במהלך ההריון.

"תרופות פסיכוטרופיות לא אמורות להרשם בנסיבות רגילות. אם אנשים נוטלים את התרופות שלהם במינון גבוה כל הזמן, זה יכול לקחת שבועות כדי שטבליה אחת תתנקה מהמערכות של הגוף", אמרה אגרד. "שלושה מתוך ארבעת הריונות מתוכננים מראש. החברה חייבת לקחת אחריות ליידע את הנשים על הסיכונים הקשים בהעברת תופעות לוואי לעובר שלהן".

---------------------------------------

התוצאה של המחקר פורסמו בגיליון יוני של כתב העת BMC Research Notes. להלן תרגום המאמר:

תופעות לוואי תרופות פסיכוטרופיות באוכלוסיית ילדים: ניתוח דו"חות מחקר למעלה מעשור של הסוכנות הדנית לתרופות

ליז אגרד דוא"ל ואבה הנסן דוא"ל
BMC הערות מחקר 2010, 3:176
פורסם: 23 יוני 2010
תקציר

רקע

תרופות מרשם פסיכוטרופיות לאוכלוסיית הילדים גדלה במהירות. בניסיון לרסן את השימוש בתרופות פסיכוטרופיות באוכלוסיית ילדים, רשויות הפיקוח פרסמו אזהרות שונות לגבי הסיכונים הקשורים לשימוש של מוצרים אלה לילדים. מעט עדויות דווחו על התגובות לסמים קשים (adverse drug reactions -ADRs) של התרופות האלה בפועל. כפי שדוחות ספונטניים הן המקור העיקרי למידע על ADRs. ניתחנו נתונים שהוגשו למסד נתונים ADR הלאומית. המטרה היתה לאפיין ADRs שדווחו על תרופות פסיכוטרופיות באוכלוסיית ילדים דנית למעלה מעשור.

ממצאים

כל הדוחות הספונטניים על ADR בשנים 1998-2007 עבור ילדים מלידה ועד 17 שנים נכללו. יחידת הניתוח היה ADR אחד. ניתחנו את התפלגות ADRs בשנה, חומרה, גיל ומין הילד, חשד הרפואה סוג דיווח ADR. סך של 429 ADRs דווחו על תרופות פסיכוטרופיות ו- 56% של אלה סווגו רציני. כמעט 20% ADRs פסיכוטרופיים דווחו לילדים מלידה עד 2 שנים ומחצית ADRs דווחו מתבגרים, במיוחד תרופות נוגדות דיכאון וממריצים (psychostimulants). כ -60% ADRs דווחו על הבנים. ארבעים אחוז מכלל ADRs היו מהקטגוריה "הפרעות עצביות ופסיכיאטריות". כל ADR שדווחו לילדים מתחת שנתיים היו חמורים שני אלה היו קטלניות. מספר ADRs חמור דיווחו לילדים מלידה עד 2 שנים נגרמו ככל הנראה על ידי שימוש "האמהות בתרופות פסיכוטרופיות במהלך ההריון".

מסקנה

מספר גבוה של ADRs (תגובות לסמים קשים) חמורים דווחו על תרופות פסיכוטרופיות באוכלוסיית ילדים צריכה להוות דאגה לאנשי מקצוע בתחום הבריאות ורופאים. בהתחשב במספר גבוה יותר של מומים מולדים שדווח, צריך לשקול היטב טרם קביעת תרופות פסיכיאטריות לנשים הרות.

--------------------------------------------------

הכתבה מחקר בדנמרק: ריטלין בהריון מסכן את העובר , דודי גולדמן , יולי 2010 , ynet

במחקר, שנערך במשך תשע שנים בדנמרק, מצאו החוקרים קשר סטטיסטי בין מומים מולדים בעובר לבין השימוש שעשו אמהות בריטלין ובנוגדי דיכאון בתקופת ההריון

נשים המשתמשות בזמן ההריון בנוגדי דיכאון נפוצים (ממשפחת הפרוזק) או בריטלין נגד הפרעות קשב מגדילות את הסיכון למומים מולדים בעובר. כך עולה ממחקר שנערך במשך תשע שנים באוניברסיטת קופנהגן.

המחקר עקב אחרי מאות ילדים בדנמרק, מתחת לגיל ‭,17‬ שסבלו ממומים מולדים.

החוקרים מצאו קשר סטטיסטי בין מומים מולדים בקרב עוברים לבין שימוש שעשו האמהות בתקופת ההריון בריטלין ובנוגדי דיכאון.

עם זאת, החוקרים מציינים כי ריטלין חיוני מאוד למי שזקוקים לו, אך ממליצים להשתמש בו מעט ככל האפשר בתקופת ההריון.

קישורים:

תגובה 1:

  1. פסיכיאטרים=פושעים!
    פסיכיאטריה=פשע!

    השבמחק